veelgestelde vragen

Vraag maar raak! We vertellen je graag meer over foodshed en onze werkwijze.

Wil je een verbetering doorgeven? Dat kan via de feedback button of per mail naar feedback@foodshed.nl.

over foodshed

Waarom foodshed?

Onze missie is het democratiseren van de voedselketen. Waarom? Om diversiteit en duurzaamheid een podium te geven. De voedselketen wordt steeds grootschaliger en wij willen dat kleine zelfstandige partijen de kans krijgen om succesvol te worden.

Lokale en vernieuwende aanbieders krijgen moeilijk toegang en rendement in een markt die nu nog vooral door grote partijen wordt gedomineerd. Terwijl horeca en retail ondernemers zich suf zoeken naar onderscheidend aanbod van pure producten met een uniek verhaal. Kortom, er gaat onnodig veel tijd, energie en geld verloren. Foodshed verkort de keten door vraag en aanbod rechtstreeks met elkaar te verbinden op een online zakelijke marktplaats.

Voor wie is foodshed?

Foodshed is een business-to-business marktplaats voor lokaal en bijzonder eten en drinken. Hiermee willen we aanbieders van lokale en bijzondere initiatieven gemakkelijker en op een rendabele manier toegang tot de markt bieden. Professionele afnemers besparen veel tijd en moeite door op een centrale plek zeer gevarieerd in te kunnen kopen. Wij vervullen de rol van marktmeester, waarbij we de kwaliteit van de markt bewaken.

Kan ik als particulier bestellen bij foodshed?

De aanbieders op foodshed zijn gericht op de zakelijke markt. De hoeveelheden die aangeboden worden zijn specifiek bestemd voor horeca en retail ondernemers.

Ben je toch geïnteresseerd? Laat het ons dan weten via info@foodshed.nl

Wat betekent foodshed?

Foodshed is de benaming voor een verzameling van producenten die voorziet in de voedselvoorziening binnen een regio. De naam foodshed verwijst naar de doelstelling om lokale aanbieders en afnemers direct met elkaar in contact te brengen. Op foodshed open je een eigen marktkraam, een shed van waaruit je eten en drinken kunt verkopen, kopen of allebei.

Wat betekent lokaal?

Je bepaalt op foodshed zelf wat lokaal voor jou betekent. Je kunt zoekresultaten filteren op één of meerdere provincies. Zo wil foodshed aanbieders en afnemers in een bepaalde regio rechtstreeks met elkaar verbinden. We werken nog aan aanvullende manieren om in een bepaalde regio te zoeken.

En wat betekent bijzonder?

Bijzonder is een breed begrip. Dat houden we ook graag zo. Wat vandaag bijzonder is, kan morgen mainstream zijn. Daarom is het moeilijk vooraf te bepalen. Net zoals op een fysieke markt, is het in ieders belang om zowel de variatie als de kwaliteit te waarborgen. Die rol vervult foodshed als marktmeester.

hoe werkt foodshed

Wat biedt foodshed mij?

Foodshed verbindt aanbieders en afnemers van lokale en bijzondere initiatieven in food.

Ben je bijvoorbeeld kaasmaker, bierbrouwer of patissier? Toegang tot de markt is veelal afhankelijk van groothandels en supermarktketens. Foodshed biedt je een eigen verkoopkanaal met zakelijke afnemers. Je richt jouw shed op jouw manier in en hebt rechtstreeks contact met (potentiële) klanten.

Ben je bijvoorbeeld chef, run je een lunchroom of delicatessenwinkel? Inkopen bij lokale en bijzondere initiatieven vergt vaak veel tijd. Via foodshed kun je op een centrale plaats bij sheds van uiteenlopende aanbieders terecht om je te oriënteren en te bestellen.

Zijn er kosten aan verbonden?

Momenteel bevinden we ons nog in de opstartfase. Als eerste gebruikers bieden we je een gratis abonnement. Zodra er voldoende deelnemers op de markt aanwezig zijn, vragen we je om een abonnement af te sluiten. Dat kan per maand of per jaar. Uiteraard ben je na deze proefperiode nergens toe verplicht.

Wat kan ik op foodshed?

Op dit moment kunnen zowel aanbieders als afnemers terecht in de eerste versie van de online zakelijke foodshed markt.

Als aanbieder kun je een eigen shed aanmaken en jouw producten aanbieden aan professionele afnemers. Je kiest welke producten je aan wilt bieden, tegen welke prijs en in welke handelseenheden. Per product kun je tags toevoegen zodat deze gemakkelijk gevonden kunnen worden.

Een afnemer kan bij meerdere sheds terecht in eenzelfde bestelling. Je voegt eenvoudig items van verschillende sheds toe aan jouw winkelwagen.

De bestelfunctie is nog volop in ontwikkeling. Dit betekent dat een bestelling nu als email verstuurd wordt. De verdere afhandeling vindt rechtstreeks plaats tussen aanbieder en afnemer.

Wat kan ik (nog niet) op foodshed?

We werken als startende onderneming stapsgewijs aan de verdere ontwikkeling van foodshed. Om de besteloptie nog beter in te richten werken we aan de volgende mogelijkheden: berichten of chatfunctie, inkooplijsten, overzicht lopende bestellingen, bestel- en inkoopgeschiedenis, aanmaken van een pakbon en facturatie via foodshed. Kortom, nog een lange wensenlijst. Heb je een tip of vraag over de verdere ontwikkeling? Dat horen we graag via feedback@foodshed.nl

Wat zijn de spelregels voor deelname aan foodshed?

We zijn foodshed gestart vanuit de missie om initiatieven op het gebied van lokaal en bijzonder eten & drinken te stimuleren. Als tegenhanger van een steeds grootschaligere voedselketen, willen we hiermee diversiteit en duurzaamheid binnen de keten vergroten. Het is dus belangrijk dat je als aanbieder of afnemer aansluit bij deze doelstelling. Daar zijn geen zwart-wit regels voor. Foodshed heeft de rol van marktmeester om de kwaliteit van de marktplaats te waarborgen. Concreet betekent dit dat we per deelnemer bepalen of er plaats is op de markt

Zijn er verplichte keurmerken?

Nee, we werken bewust niet met verplichte keurmerken of andere labels. Veelal zijn het juist de verhalen van aanbieders die een product bijzonder maken. Bovendien weten wij niet vooraf wat voor jou van belang is, dat kun je (letterlijk) beter zelf uitzoeken. Je kunt zoekresultaten filteren op keurmerken en andere tags om voor jou relevante producten te vinden.

Kan ik een keurmerk of tag aanvragen?

Zeker! Ontbreekt er een tag of keurmerk die voor jou het verschil maakt, dan kun je dit laten weten via feedback@foodshed.nl

aanmelden en wachtwoord

Hoe kan ik mij aanmelden voor foodshed?

Je kunt je aanmelden door een account aan te vragen op de website. Daarna ontvang je inlog gegevens waarmee je een account kunt aanmaken. Zodra jouw shed gereed is vraag je eenmalig een publicatie aan. Zo kunnen we als marktmeester nog even meekijken voordat we je toegang geven tot de markt. Zie ook Wat zijn de spelregels voor deelname aan foodshed?

Hoe kan ik mij afmelden voor foodshed?

Mocht je je af willen melden van foodshed, dan vragen we je om een email te sturen naar info@foodshed.nl. Na jouw afmelding zorgen we er uiteraard voor dat jouw shed en persoonlijke gegevens verwijderd worden.

Hoe maak ik een shed aan?

Je maakt een shed aan in twee stappen.

Om te beginnen ga je een shed inrichten. Je kunt hier direct mee aan de slag na ontvangst van jouw inlog gegevens (zie Hoe kan ik mij aanmelden voor foodshed?). Via jouw foodshed account kun je zowel als aanbieder, afnemer of allebei actief zijn.

Voor het uploaden van meerdere producten, kun je gebruik maken van de mogelijkheid tot een bulk upload. Per product voeg je daarna foto’s toe om deze zichtbaar in jouw shed te kunnen plaatsen.

Zodra jouw shed gereed is, vraag je een publicatie aan. Op deze manier kan foodshed als marktmeester de kwaliteit van de markt blijven bewaken. Ben je geen aanbieder, maar alleen afnemer? Vul dan jouw account en bedrijfsgegevens in en vraag om publicatie voor toegang tot de markt (zie ook: Wat zijn de spelregels voor deelname aan foodshed?)

Hoe kan ik een nieuw wachtwoord aanvragen?

Mocht je een bestaand wachtwoord willen wijzigen, dan kan dat via de menu optie ‘wijzig profiel’ in jouw account.

Ben je jouw wachtwoord vergeten? Vraag dan een nieuw wachtwoord aan via de link 'wachtwoord vergeten' op het inlogscherm.

team en werkwijze

Hoe gaat foodshed te werk?

We werken als startende onderneming met een klein team. Hierbij maken we dankbaar gebruik van alle ervaringen van gebruikers. Al vanaf de eerste dag zijn we continue in gesprek met mogelijke gebruikers, zodat we een nuttig, makkelijk en mooi platform ontwikkelen waar iedereen graag gebruik van maakt. Dit betekent dat veel functionaliteiten van foodshed nog verder verbeterd, toegevoegd of uitgebreid gaan worden. Ook jouw feedback horen we graag!

Wie is werkzaam bij foodshed?

Foodshed is een idee van Willem Treep. Hij is een ervaren en gedreven ondernemer in food en medeoprichter van social food enterprise Willem & Drees en algemeen directeur bij The Food Line-Up. Willem heeft als missie om de voedselketen te democratiseren met foodshed.

Het platform voor foodshed wordt ontworpen en ontwikkeld in samenwerking met creatief technologiebureau info.nl. Het team van info.nl combineert de beste methodes in agile productontwerp en -ontwikkeling, waarbij de gebruiker centraal staat bij elke beslissing.

Michel Martens heeft ruime ervaring in foodservice en retail. Voor foodshed is hij volop bezig om het verhaal te delen met mogelijke aanbieders, afnemers en andere geïnteresseerden. Je kunt hem bereiken via michel@foodshed.nl

Hanneke Schellekens combineert haar achtergrond vanuit food retail, klantonderzoek en propositie ontwikkeling om een brug te slaan tussen de gebruikers en het ontwikkelteam. Neem contact op via hanneke@foodshed.nl

overige vragen

Staat het antwoord op jouw vraag hier niet bij?

We horen graag van je via info@foodshed.nl